Nu är boken Jakten på känslan officiellt lanserad och det manifesterades med en stor fest arrangerad av Pool. Gör man ett lanseringsevent för en bok om upplevelsedesign skapar det såklart vissa förväntningar. Flera av bokens metoder och designknep användes för att få till den rätta känslan. Här är några av upplevelseelementen ur festproducentens ögon. Vad gästerna upplevde hittar ni bland annat på Facebook och Instagram. Sök #jaktenpåkänslan. Och kolla Pools Facebooksida
Entré. För att direkt peppa igång gästerna och skapa känslan av att de var kvällens huvudpersoner släppte vi in dem ensamma eller två och två genom en djungel av glitterdraperier. Samtidigt som ytterdörren öppnades för dem spelades publikjubel automatiskt upp på hög volym. När gästerna tagit sig igenom glitterdraperierna möttes de av skumpa och blev erbjudna ett mingelfoto mot en fond i form av en gigantiskt bokomslag.
I ett mörklagt och insynsfritt rum kunde man dansa loss till en av tre olika musikstilar, med trådlösa hörlurar på. En introvert och social upplevelse samtidigt.
Drinkmenyn var tematiserad och specialkomponerad för kvällen av mixologen Palle som vunnit både SM och EM som bartender. Namnen på drinkarna var Mjuk, Het, Bubblig, Sträv och Smetig. Dessutom fanns en hemlig överraskning för de som kröp runt i bollhavet och hittade någon av de gömda specialbollarna.
Livemusiken visste vi var magisk. Balkanbandet Festibyn hade till detta event dessutom tagit med en operasångare som solo framförde ett mäktigt nummer. Vid andra numret trädde blåsorkestern in och drog upp stämningen till nya höjder med sin glädjespridande östeuropainspirerade bogaloo-, balkanbrass- och bel cantomusik. De fortsatt lite senare på kvällen nere i källaren som omvandlades till dansgolv.
Med endast två toaletter på tvåhundra personer fans stor risk för en potentiell stämningsdödare. Toaletterna designades för att snabbt återbygga stämningen när man väl kommit in. I den ena toaletten hade vi proppat taket fullt med heliumballonger. Långa personer fick huka sig. Den andra toaletten hade roterande discoglödlampor och egen discomusik. Utanför hängde köhattar som man kunde ta på sig och man ville mingla runt utan att tappa sin plats i kön. Där fanns också ett klotterplank och utdrag ur boken på väggarna att läsa, bland annat vilka som är de 15 meningarna med livet.
Nyckeln låg ju i att få bra personer till festen och sätta rätt förväntningar. En tryckt inbjudan postades med samma interaktiva snurra som boken har på omslaget. Tyvärr fungerar inte längre den postala gången som den ska. Flera gäster fick aldrig inbjudan och för någon kom den fram efter festen varit trots att den var poststämplad flera veckor tidigare. De flesta nåddes ändå via epost eller Facebook.
För att få festdeltagarna att släppa loss och skaffa sig bilder som spridbara minnen från festen hade vi installerat en maskeradstation med en Gif-o-mat där man kunde få ett kort bildspel med grafik lånad från bokens illustrationsmanér. Vi har redan sett flera som använt resultatet som sin profilvideo på Facebook.