Är i Almedalen på seminarium om delningsekonomin. Trenden är tydlig att vi förhåller oss på ett nytt sätt till ägande, att det blivit mindre viktigt att äga produkter och och vi i större utsträckning delar på dem. Det förändrar radikalt förutsättningarna för företag som tillverkar och säljer produkter.
Det alltid funnits praktiska och ekonomiska anledningar att dela på tillgångar så varför sker den stora förändringen nu? Digitalisering är en snabb förklaring. Men vad är den underliggande drivkraften hos konsumenten? Som vi förklarar det i Jakten på känslan så hänger det ihop med att ägande inte är identitetsbyggande på samma sätt som tidigare. Hur många kor jag har eller vilken bil jag har i garaget ger mig inte numera lika mycket status i våra egna och omgivningens ögon. I högre utsträckning än förr vill vi också att det man äger ska vara i linje med ens värderingar vilket begränsar mängden valbara produkter och varumärken.
En annan aspekt som lyfts fram av Malin Sundström, Handelsforskare, högskolan Borås är att vi inte orkar äga. Det är jobbigt att ha och ansvara för saker. Därför hyr eller lånar vi oss fria.
Men den viktigaste frågan för företag att fundera över är att det rent av blir en bättre upplevelse att dela än att äga. Almedalsgarderoben är ett exempel på det här i Visby. Du lånar den outfit som passar dig för stunden. Kul, personaliserat, bra service och en bättre upplevelse än att behöva köpa och ha med plaggen.
Handeln fokuserar fortfarande på volym av sålda produkter som köps med pengar, men förutsättningarna för det håller på att förändras i grunden. Vilken upplevelse delning ger är således en utmärkt utgångspunkt för inovation för till exempel butiksnäringen. Möjligheten att ta betalt för service, råd, gemenskap, butikssktiviteter, kringtjänster mm
Ikeas hållbarhetschef Jonas Carlehed är inte rädd för utvecklingen, därför att delning av soffor kan skapa "En bättre vardag för de många människorna” vilket är syftet med att IKEA finns till.
På Pool har vi jobbat med Hertz och tagit fram "Vår gemensamma resa” ett koncept som beskriver värdet av att dela. Kika gärna på den här filmen
Tror du att delning blir en central faktor i er bransch? Är det ägigt att dela?