Fikar med John Andersson, fd global marknadschef för Lego, som är intervjuad på sidan 149 i boken. Vi pratar bland annat kunddata och om hur företagen i första hand borde jobba med kunddata för att skapa bättre kundupplevelser, inte styra konsumtion. Och såklart om Legos framgångar med att att samskapa produkter med sina konsumenter och fans.
Jakten på känslan tar upp Samskapa som en av 10 spelregler för upplevelseorienterade företag. Fenomenet handlar om att ta ett steg tillbaka från att vara expert och istället utgå från användarnas behov och framförallt deras egen förmåga att komma på lösningar på behoven. Det underliggande motivet är att det leder till större precision gällande vad marknaden vill ha. Som grädde på moset får man också ambassadörer för produkten eftersom användaren själv blir hjälten i sagan. Så här säger John :
”Hur stor produktutvecklingsavdelning man än har kan den aldrig jämföras med den samlade kompetensen hos konsumenterna.”
Läs om Legos framgångssaga och fler kloka uttalanden i boken. Beställ ditt exemplar på Bokus