"Ta grönt ansvar” är en av 10 viktiga spelregler vi beskriver i Jakten på känslan. En fantastisk möjlighet att visa att man är en del av att bygga en hållbar värld. Men tydligen är det den minst inspirerande av våra 10 spelregler, att döma av gensvaret när jag håller workshops om Customer Experience. När jag ber deltagarna placera sig vid den spelregeln de känner sig inspirerad att bygga kundupplevelser kring blir det ofta helt tomt med folk på platsen för ”Ta grönt ansvar”. Helt i onödan! Det går alldeles utmärkt att engagera kunderna i olika gröna initiativ och ge en större mening till relationen man har till företaget som står bakom. Eller vad säger ni om dessa exempel?
Coops Old Milk Eau D’Odeur – En doft för planeten
Bygg Ole – Kvitterholkarna
Saltwater Brewery – The edible Six-Pack Rings
Ålandsbanken - Östersjökortet
Det här är fyra bra exempel på att involvera kunderna i ett värde som företagen verkligen står för och låta dem göra det till sitt. De fyra exemplen påverkar troligtvis kundernas beteende i att ta större grönt ansvar själva. Och det stärker relationen till varumärket och gör det mer intressant att prata om.
Läs mer om hur man lyckas med det i Jakten på känslan. Ny upplaga ute nu. Köp den på Bokus eller i andra välsorterade butiker.