”Place Branding” och destinationsutveckling har länge varit populära begrepp för att sätta länder, kommuner, turistområden och stadsdelar på kartan och locka besökare med hjälp av upplevelser. Att låna verktyg och synsätt från destinationsutveckling borde gynna alla typer av företag och företeelser. Vore det inte en dröm att vara en plats som människor längtar efter att besöka eller rent av flytta till? Att vara en plats som man pratar med andra om? Och att vara en plats som spelar en viktig roll i människor liv? Det är fullt rimligt för nästan alla verksamheter. Vill man lyckas krävs det att man är bra på att designa upplevelser.
En workshop-övning som jag ibland använder när jag hjälper företag med upplevelsedesign är:
”Vad skulle krävas för att kunna ta 100 kr i entréavgift för att få komma till er kontorslokal/hemsida/butik/fabrik?” Om vi kan designa upplevelser som klarar av det trycktestet så har vi kommit ett steg närmare vad som skapar återkommande medarbetare och kunder. Vi har också kommit ett steg längre ifrån att behöva köpa oss uppmärksamhet i form av rabatter och bonusar.
Det sistnämnda rabatthetsen förstör relationen mellan företag och dess omgivning. Det är inte en hållbar utveckling för vare sig planetens eller konsumenternas hälsa, och allra minst för företags lönsamhet. Människor förväntar sig att få en meningsfull upplevelse av de företag man har att göra med. Både som medarbetare och konsument. Se till att fokusera på det!
I Jakten på känslan beskriver vi tio spelregler som företag har att förhålla sig till om man vill skapa meningsfulla upplevelser. För dig som vill utveckla tanken om er själva som en destination, reflektera över tre av dessa spelregler:
1. Skapa en arena för umgänge – Tänk om det största värdet ni kan erbjuda som företag är att hjälpa människor att mötas.
2. Samskapa – Ta ett steg tillbaka från att vara expert och utgå från människors förmåga och kreativitet att komma på lösningar och skapa minnesvärda upplevelser.
3. Utveckla verksamheten med samhällsansvar – Vilka behov finns i det samhället ni verkar, som inte tas om hand om tillräckligt bra? Vilka kan ni samarbeta med för att åstadkomma en positiv utveckling och göra er verksamhet mer meningsfull.
Nu finns det även en bok som heter just Platsmarknadsföring, av Helena Nordström. Min fria tolkning av vad boken menar med en destination: En plats där man konsumerar unika upplevelser, som är estetiskt tilltalande, har bra kommunikation(-er), och har bra kringservice som stödjer mitt besök på platsen.
Här är Helena Nordströms vackra avslutningsord:
”Inget är så svårt att värja sig mot som någon som älskar sin plats. Om den personen med äkta inlevelse berättar om det bästa med sin plats, får även du en positiv bild”
Citatet sammanfattar vikten av att bygga ett varumärke inifrån och göra medarbetare och befintliga kunder till ambassadörer, till platsmarknadsförare. Fixar ditt företag att göra detta?
P.S Går rubriken att applicera på dig som individ? Är du rent av en destination? Kanske det. Men det är en annan historia.